Hogyan változtatta meg a belföldi és külföldi hotelek működését a covid 19?

A világon végig söprő COVID-19 sokak mind a belföldi, mind a külföldi turizmusban éreztette hatását. A szabályok az aktuális fertőzöttségi mutatóknak megfelelően folyamatosan változtak úgy belföldön, mint külföldön. A szállodák jó ideig zárva tartottak, csak üzleti vendégeket fogadhattak, és később több lépcsőben nyithattak újra.

A 2020-as év nagy vesztese a turizmus volt. És bár a 2021-es évben a belföldi turizmus rekordot döntött, még mindig nem állt helyre a megszokott rend.

A cikk támogatója: drbertenyimedence.hu – a medence építés szakértője

Egy év gyakorlatilag kimaradt, így nem csoda, hogy 2021-ben aki csak tehette, bepótolta a nyaralást. És  mivel az országból be- és kilépés szabályai is folyamatosan változtak, megnőtt a hazai szálláshelyek forgalma. 1,4 százalékkal nőtt a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma az egyébként erősnek számító két évvel ezelőtti augusztushoz képest. A külföldi vendégek viszont 56 százalékkal kevesebben voltak 2021-ben, mint két évvel korábban, ez az egyik oka annak, hogy Budapesten 60 százalékos az elmaradás pandémia előtti szinthez képest. Vidéken ez mindössze 13 százalék.

Járvány idején

A szálláshelyek és vendéglátóegységek nem veszélyesebbek, mint más olyan helyek, ahol szintén emberek tartózkodnak. Viszont itt is, mint bárhol máshol, szükséges volt bizonyos korlátozó intézkedések bevezetése, mely a vendégek és a munkavállalók biztonságát szolgálta.

A Magyar Turisztikai Ügynökség készített egy ajánlást, melyben összefoglalták a legfontosabb tudnivalókat és javaslatokat tettek a szállodák működtetésére. A járványhelyzetnek megfelelően folyamatosan változó szabályozások döntöttek a nyitva- illetve zárva tartásról, a létszámkorlátozásokról és a védettségi igazolványhoz kötött szolgáltatásokról.

Takarítás, fertőtlenítés, biztonság

A COVID-19 kézikönyv azokat az ajánlásokat tartalmazza, mely mind a vendégek, mind a dolgozók egészségét, a fertőzés elkerülését szolgálják. A szállodák mind maguk alakították ki protokolljukat, melyben nagyon sok közös pont volt. A legfontosabb a biztonság és a fertőzés tovább terjedésének megakadályozása volt, a megfelelő szintű szolgáltatás mellett.

Az egyik ilyen alappillér a fokozott higiénia. A közösségi terek gyakrabb takarításával, a kilincsek, fogantyúk, liftgombok kétóránkénti fertőtlenítésével megfékezhető a vírus terjedése. A szállodák fokozottan ügyelnek a tisztaságra, a gyakoribb takarítás és szellőztetés mind a biztonságot szolgálja.

A vírusölő hatású kézfertőtlenítőszereket mindenhol elérhetővé tették, a bejáratnál, az éttermekben, a wellnessrészlegeken egyaránt. Ugyanígy a takarítás során bevezették a vírusölő hatású fertőtlenítő- és takarítószerek használatát.

Távolságtartás, érintésmentes szolgáltatások

A szállodákban úgy alakították át a munkaállomásokat, hogy a munkavállalók egymástól és a vendégektől legalább másfél méter távolságra helyezkedjenek el. Ezen kívül plexifalakat helyeztek el, felhívták a figyelmet a maszkviselés fontosságára, és hőmérséklet-ellenőrzést is végeztek.

Nem a járvány hozta magával az érintésmentes szolgáltatásokat, de a járvány miatt egyre jobban elterjedtek ezek a lehetőségek. Így az online ki- és bejelentkezés, az okostelefonnal nyitható szobák és az érintésmentes fizetés lehetősége. Ezek már sok helyen megvalósultak korábban is.

Létszámkorlátozással

A szállodák korlátozták vendégeik számát és az egyszerre egy helyen tartózkodók számát is. Így az éttermekbe is szakaszosan engedték be a vendégeket, több turnusban, tovább nyitva tartó éttermekkel. A közös használatú fűszeradagolókat sok helyen elzárták, helyette egyesével csomagolt sót, borsot, fűszereket, édesítőket helyeztek az asztalokra.

Nem csak az éttermekben, a sokak által kedvelt wellnessrészlegekben is új szabályok születtek. A létszámkorlátozás itt is alap volt, mint ahogy a fokozott takarítás és a medencék vizének ellenőrzése is. A befogadóképesség korlátozásával együtt azt is szabályozták, hogy egyszerre egy helyen mennyien tartózkodhatnak. Így a pihenőhelyek számát lecsökkentették, az öltözőszekrények egy részét bezárták.

Bizonyos szolgáltatások szüneteltek, a Nemzeti Népegészségügyi Központ aktuális szabályainak megfelelően. A gőz- és szaunaterek, a jakuzzik és olyan testkezelések, melyek testkontaktussal járnak. Sokan, akik a wellness szerelmesei és pontosan az ilyen élményekért jártak szállodába, döntöttek úgy, hogy otthon alakítják ki saját wellnessrészlegüket. Így szaunát, jakuzzit vásároltak, medencét építettek.

Hogy mit hoz a jövő?

A világon összesen 237 millió ember fertőződött meg koronavírussal a Johns Hopkins Egyetem októberi adatai szerint. Folyamatosan csökken ugyan az új esetek és a halálozások száma is, de az biztos, hogy a pandémia utáni élet már nem olyan lesz, mint az az előtti.

Lesznek olyan szabályok, melyek már életünk végéig velünk maradnak, így a szállodáknak is fel kell készülniük arra, hogy a bevezetett intézkedések tartósak maradnak. A fokozott higiénia, a gyakori szellőztetés, a távolságtartás és a rendszeres kézmosás vélhetően a jövőben is az életünk része marad.

Megosztás

További olvasáshoz ajánljuk

Kicsit sem tipikus jakuzzik a nagyvilágban

2021. október 6.|

A folyamatosan fejlődő technológia nemcsak a kényelmünket, hanem a luxust is egyre magasabb szintre emeli. Ma már olyan berendezéseket kapunk, amik pár évvel ezelőtt elképzelhetetlenek voltak, miközben ma a szemünk se rebben. Pár éve luxus,

A vikingek és a skandinávok történelme

2021. szeptember 17.|

A vikingek és a skandinávok történelme rengeteg filmet és könyvet inspirált, ami teljesen érthető. Skandinávia erdős, hegyes-völgyes vidéket rejt, ahol az emberek megszokták a gyönyörű, de fagyos környezetet. A helyiek csak normannoknak vagyis északi embernek